Friday, August 2, 2013

QASIDAH BURDAH

MENGENAL BURDAH

Bacaan Burdah juga di katakan sangat mujarab untuk menyembuhkan penyakit dan mengabulkan hajat-hajat kita dengan izin Allah. Namun terdapat syarat-syarat yang harus dipenuhi iaitu mengulangi bait ‘maula ya solli wa sallim…’, diri dalam keadaan bersih dan perbanyakkan selawat... (pelajarilah ilmu agama selagi terdaya)


Qasidah Burdah adalah puisi berbentuk luahan hati rindu atau ucapan puji-pujian kepada Allah SWT dan Rasulullah s.a.w yang dibuat dalam bentuk syair.  Qasidah Burdah adalah antara qasidah yang termasyhur di dunia dan sentiasa menjadi hiasan bibir sebagai ingatan kepada Rasullulah SAW. Di sebalik bait-bait ayat qasidah ini dan juga kemerduaannya dilagukan. 
Qasidah Burdah ini dikarang dan dibacakan oleh Imam Shareefuddin Muhammad Bashiri atau lebih dikenali sebagai Imam Al Bashiri. Semasa karangan ini dibuat dan dibacakan oleh beliau, beliau sedang kesakitan akibat strok/lumpuh. Setelah dibacakan dan pada satu malam beliau telah bermimpi bertemu dengan Rasullulah SAW dan telah memperdengarkan qasidah ini di hadapan Baginda Rasullulah SAW di dalam mimpi berkenaan. 

Di dalam mimpi yang sama selepas membacakan qasidah ini, beliau telah dihadiahkan pakaian dan kemudiannya beliau terbangun daripada tidur dan beliau telah disembuhkan daripada penyakit lumpuh berkenaan dengan izin Allah SWT.

SEMUA YANG KITA LAKUKAN ADALAH DENGAN IZIN ALLAH(KUNFAYAKUN)

No comments:

Post a Comment